Home Sitemap Contact
Taal / language: Nederlands English
business fields products & services technology & capabilities about Dutch Space press & public

Dutch Space levert Orbital zonnepanelen voor Amerikaanse bevoorrading van ISS ruimtestation

Orbital's CygnusTM†ruimtecapsule aangedreven met Nederlandse technologie

Leiden, 12 november 2009 - Dutch Space, het grootste ruimtevaartbedrijf van Nederland, heeft een contract getekend met Orbital Sciences Corporation (NYSE: ORB) voor de ontwikkeling van zonnepanelen voor NASA's nieuwe logistieke missies naar het International Space Station (ISS). De zonnepanelen zullen vliegen op de CygnusTM†ruimtevaartuigen van Orbital Sciences Corporation, die worden ingezet om ISS te bevoorraden. Het contract van bijna 24 miljoen EUR omvat het ontwerp, de bouw, assemblage, integratie en het testen van de zonnepanelen voor negen vrachtmissies naar het ISS.

Dutch Space is hoofdaannemer voor de ontwikkeling van de zonnepanelen voor het CygnusTM ruimtevaartuig, de spil van Orbital's van geautomatiseerde vrachtdiensten voor NASA's logistieke ondersteuning aan het ISS. Het project omvat de Commercial Orbital Transportation Services (COTS) demonstratiemissie, gepland voor begin 2011, en acht operationele Commercial Resupply Service (CRS) vrachtmissies. De eerste CRS vlucht staat eind 2011 gepland.

"Orbital is verheugd weer met Dutch Space te kunnen samenwerken voor een vooraanstaand NASA project," zegt Bob Richards, Orbital's Vice President en programmadirecteur voor Cygnus. "Onze succesvolle samenwerking voor het interplanetaire Dawn ruimtevoertuig voor NASA geeft ons het vertrouwen dat we ook voor het Cygnus programma op Dutch Space kunnen rekenen."

Dutch Space heeft een track record in het ontwerp en de bouw van zonnepanelen voor ISS vrachtvervoer. Bart Reijnen, CEO van Dutch Space: "De opdracht van Orbital onderstreept dat onze in de ruimte bewezen expertise internationaal wordt erkend. In de afgelopen dertig jaar en in het bijzonder door onze bijdrage aan het Europese Autonome Transfer Vehicle ATV, hebben we diepgaande kennis opgedaan van de uitdagende eisen aan zonnepanelen voor een ruimteschip dat het ISS bevoorraadt. We kijken uit naar de samenwerking met Orbital aan dit prestigieuze Amerikaanse ruimteproject."

COTS-CRS_512px

Stijve zonnepanelen voor evenwichtige koppeling
Het moment van koppeling van het Cygnus ruimtevaartuig aan het ISS vergt uitzonderlijke kenmerken aan een zonnepaneel in termen van stijfheid- en vermoeiingsbelasting. Het ontwerp van Dutch Space voor de zonnepanelen voor Cygnus is gebaseerd op gekwalificeerde structurele en mechanische bouwstenen, die niet alleen voldoen aan alle veiligheidseisen die zijn opgelegd voor bemande missies zoals ISS, maar ook de zeer hoge stijfheid combineert met een laag gewicht. Een inventief ontworpen arm biedt extra ondersteuning en fixeert het zonnepaneel tussen de eerste en het tweede paneel aan de CygnusTM. Deze arm, ook wel 'strut' genoemd, verhoogt de stijfheid en beperkt ongewenste trillingen van het zonnepaneel.

Voor dit nieuwe project werkt Dutch Space samen met twee Amerikaanse leveranciers: ATK voor de zonnepaneel substraten en Emcore voor de photovoltaÔsche cellen. Emcore rust de panelen uit met ZTJ galliumarsenide cellen met de hoogst mogelijke efficiŽntie en geoptimaliseerd voor de korte duur van de COTS/CRS missie. Voor de feitelijke bouw van de zonnepanelen - de mechanische onderdelen zoals de scharnieren tussen de panelen, de armen en thermische bescherming - werkt Dutch Space samen met Nederlandse toeleveranciers als Neways, Brandt FMI, Leuveco, Ramaer en Avek.